Mitt aller første oppdrag som pressefotograf ble gjennomført mens jeg fremdeles var student ved Høgskulen i Volda, der jeg gikk på Avis-linjen årene 1993-1995.
Jeg dro da til Nordfjordeid, der et vikingskip skulle døpes og sjøsettes. Oppdraget gikk ut på å levere en reportasje med bilder og tekst til studentavisen.
Vi hadde egen lærer i foto, som ikke var nådig i sin kritikk av bildene jeg hadde tatt under dåpshandlingen.
Det jeg fikk kritikk for var at jeg ikke hadde sørget for å stå i en slik posisjon at leserne fikk oppleve dåpen som om de hadde vært til stede.
Nå skal det sies at læreren min hadde bakgrunn fra svensk film, som hun uttrykte dyp beundring for, men det får så være.
Jeg lærte ei lekse den dagen. Jeg kom inn til henne, stolt som en hane for å vise fram bildene, og gikk ut av kontoret med et løfte til meg selv: Søk alltid en en gunstig posisjon – før jeg begynner å ta bilder.